Descripción : Spanish National Police officers drags a man trying to block a police van outside the Ramon Llull school assigned to be a polling station by the Catalan government in Barcelona, Spain, early Sunday, 1 Oct. 2017. Catalan pro-referendum supporters vowed to ignore a police ultimatum to leave the schools they are occupying to use in a vote seeking independence from Spain.

 

Pérez de los Cobos xustifica nun relatorio as cargas dos antidisturbios polas “accións de violencia directa” coa que algunhas persoas concentradas nos colexios “recibiron” os axentes que ían intervir as urnas e as papeletas, e que nalgúns casos, engade, repetíronse unha vez requisado o material electoral. Concreta que o mesmo 1-O foron detidas cinco persoas “por agresión” aos axentes.

“O elemento común a todas as intervencións foi a existencia dunha actividade de oposición organizada contra a intervención das Forzas e Corpos de Seguranza do Estado (FyCSE)”, conclúe o mando único, que non dubida en sinalar os Comités de Defensa do Referendo (CDR) como os “elementos de coordinación e execución” da oposición á Policía.

Pérez dos Cobos, que tamén é director do gabinete de coordinación e estudos da Secretaría de Estado de Seguranza, non só se refire a supostos “violentos” para explicar a actuación policial nos 28 colexios de Barcelona onde houbo cargas o 1-O. Tamén fala do conxunto de persoas que se concentraron desde primeira hora da mañá nos puntos de votación.

Ante estas concentracións, as unidades de antidisturbios “tiveron que afastar un a un a cuantos se colocaban como parapeto para impediren o seu acceso aos locais, tentando con iso obstruir a acción da Xustiza”, relata Pérez dos Cobos. No auto co que abriu o caso, o xuíz destacou que non era “ilegal nin ilícito” que os cidadáns fosen o 1-O aos colexios electorais  “para reunirse ou realizar calquera actividade que alí se tivese programado, incluído depositar un papel sen valor legal algún nunha urna”.

Complicidade entre Mossos e votantes

Para explicar as liñas xerais de actuación policial o 1-O que lle reclamou o maxistrado, Pérez dos Cobos resalta a “actitude de complicidade e agradecemento” dos votantes “parapetados” nos colexios cos Mossos d’Esquadra, que contrasta coa “hostilidade, e, en moitos casos, violencia e agresividade, ante a actuación lexítima dos FeCSE”.

“Determinados individuos tentaron impedir fisicamente o acceso aos locais”, polo que os antidisturbios “tiveron que salvar esa resistencia” para cumprir o ordenado polo TSXC e impediren o referendo. E, segundo considera, non só foi “resistencia pasiva”. Pérez dos Cobos tamén sinala, sen máis precisión, “accións de violencia directa” contra os axentes que obrigaron a actuar os antidisturbios. Unhas cargas, que, segundo o mando único, “poderían ter sido evitadas” se os Mossos, aos que acusa de “inoperancia”, pechasen locais nos días previos ou a madrugada do 1-O.

Pérez dos Cobos destaca que na escola Mediterránea unha patrulla de Mossos insultou e agarrou a axentes da Policía; que no IES Pau Claris un mando da policía catalá “entorpeceu” a intervención policial e que a conselleira de Ensino, Clara Ponsatí, ía acompañada do seu mosso escolta armado no momento en que os antidisturbios entraron nos servizos centrais do departamento, habilitados como punto de votación.

O titular do xulgado de instrución 7 de Barcelona, Francisco Miralles, preguntou ademais a Pérez dos Cobos polos criterios de actuación dos corpos policiais. O mando único asegura que as intervencións tiñan como obxectivo a retirada rápida de urnas e material electoral máis que o enceramento e o despexo de colexios. “En ningún caso a actuación policial tivo como obxectivo os votantes”, subliña o informe.

Os criterios “prioritarios” de actuación, engade, foron a seguranza e o uso “mínimo e proporcionado” da forza. A actuación “directa” da Policía e a Garda Civil só se estableceu en caso de “insuficiencia ou ineficacia” dos Mossos d’Esquadra, que, do mesmo xeito que o resto de corpos policiais, recibiran a orde do Tribunal Superior de Xustiza de Catalunya (TSXC) de impedir o 1-O.

Por que terminaron as cargas?

O xuíz tamén preguntou a Pérez dos Cobos por que as cargas do 1-O terminaron ao mediodía. Entre o catro motivos aducidos polo mando único, salienta a resistencia e o aumento de afluencia dos votantes nos colexios ao longo da xornada, que levou a constatar as dificultades para escoller de que puntos de votación se retiraban urnas e papeletas.

“Co paso das horas e ao longo do día foi concentrándose un maior número de persoas nos centros de votación, que se sumaban a aquelas que xa desde primeira hora da mañá estaban preparadas para formar parapetos que dificultasen a actuación policial, polo que ao longo da xornada foise facendo cada vez máis difícil a selección de espazos onde intervir sen a presenza dun número significativo de persoas”, explica Pérez dos Cobos.

Ademais, Pérez dos Cobos sitúa como motivo do cesamento das intervencións a “previsión” “que en realidade non se cumpriu” de que os votantes se concentrasen fronte a edificios estatais ou cuarteis pola tarde e ao finalizar a votación, o que levou a “recoller” efectivos policiais para os protexer.

E lembra que a faixa horaria “prioritaria” de actuación estaba prevista entre as 7.30h. e as 10:00h. Con todo, Pérez dos Cobos recoñece, aínda que non precisa os motivos, que en tres colexios de Barcelona a Policía interveu pasado o mediodía, e nun deles, o colexio Pau Romeva, fíxoo ás 15.00h.

Oriol Solé Altimira

Fonte: El Diario